8.5.2016

Katin kirjanurkka - FODMAP hyvää oloa ruoasta

FODMAP, Suom. Lotta Heikkeri, Kustannusosakeyhtiö Nemo 2014, 170 s.

FODMAP on lyhykäisyydessään ruokavalio, joka perustuu terveellisyyteen ja suosii paljon erilaisia vatsaystävällisiä ruokia ja juomia. Kehomme reagoi erilaisiin ruoka-aineisiin eri tavoin ja olisikin hyvä, että kuuntelee omaa itseään ja hyvinvointiaan myös ruokavalion kautta. 


Kustannusosakeyhtiö Nemon kirja; FODMAP antaa hyvät eväät ja ohjeet löytämään omalle keholle sopiva ruokavalio. Kirja on mielestäni erittäin asiallinen paketti, pehmeäkantinen, 170 -sivuinen tietopakkaus. Kuvia on vähän, mutta asiaa ja ruokareseptejäkin sitä enemmän. 

FODMAP -ruokavalio kehitettiin vuonna 2001. Australialaiset ravitsemustieteilijä Sue Shepherd ja gastroenterologi Peter Gibson huomasivat työryhmineen, että tiettyjen ruokien välttäminen auttaa kehon ja vatsan hyvinvointiin tähtäävässä hoidossa. Ruoat, jotka aiheuttivat eniten ongelmia hyvinvointiin, sisälsivät paljon mm. maitotuotteita, hedelmiä, vehnää, papuja sekä keinotekoisia makeutusaineita. 


Suositeltuja ruoka-aineita ovat esimerkiksi:

ananas
banaani
kiivi
mustikat
munakoiso
peruna
kananmuna
kovat juustot
voi
yrtit

ja vältettävät ruoka-aineet esimerkiksi:

omena
päärynä
herneet
kaali
sipuli
maito
pehmeät juustot
jugurtti
 

Kirjassa on erittäin hyvä osio kaikille vasta-alkajille ja myös edistyneimmillekin FODMAPin maailmaan; kahden viikon ruokasuunnitelma, joka sisältää aamu- ja välipalan, lounaan sekä päivällisen. Kaikkiin ruokiin on kirjassa omat reseptinsä. Esimerkkinä ruokavalion ensimmäisen päivän menu, eikö olekin aika kiva...suositeltuja ruoka-aineita on niin paljon, että variaatioita voi rakentaa satoja erilaisia.

  • Aamupala: mansikka-banaanismoothie, viipale kurpitsaleipää
  • Välipala: venäläiset kananmunat
  • Lounas: endiivikeitto
  • Päivällinen: porsas-munakoisovokki ja höyrytettyä riisiä  


Kiitos yhteistyöstä
http://www.nemokustannus.fi/
-Kati-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti