4.9.2022

Katin kirjanurkka - Minä olen saari

 Mika Lietzén: Minä olen saari, Asema 2018, 72 s.

*Kirja saatu: Asema Kustannus* Olen ollut näin syksyn kynnyksellä jälleen lukemisen pauloissa. Syksyn aika tuo mukanaan pimeneviä iltoja ja mikäs sen mukavampaa puuhaa, kuin lukeminen ja no, allekirjoittaneella villasukkien kutominen kuuluu myös niihin perinteisiin syksyn puuhiin. Nyt täällä kirjanurkassa pääsee esiteltäväksi kuvassa komeileva sarjakuva, Minä olen saari... ja on muuten ihanaa päästä esittelemään teille välillä myös sarjakuvaa.

Sarjakuva on yksi ilmaisun muoto, joka onkin aika jännä. Tavallista, kuvatonta kirjaa ja sen tekstiä lukiessa oma mielikuvitus kokoaa kuvat mieleen. Tuntuu, että sarjakuva onkin omalla tavallaan kuin elokuva, joka johdattaa katsojansa - ja myös lukijansa - maailmoihin, joita ei itse ehkä osaisi edes kuvitellakaan. Näin kävi minulle lukiessani Mika Lietzénin Minä olen saari -sarjakuvaa. Tämä upea teos löytyy Asema Kustannuksen verkkokaupasta ja kustantamo onkin erikoistunut juurikin sarjakuviin.  

Minä olen saari on kertomus jota en nyt tarkemmin avaa, jotta saat itse tuta tämän tarinan - mutta oli kyllä hieno kokemus ja pidin tästä teoksesta paljon. Myös Lietzénin tyyli puhuttelee, se miellyttää silmää ja on välillä sykähdyttävän kekseliäs ja välillä taas suorastaan kaunis. Lietzén yhdistää tässä tarinassa upeasti myös myyttistä maailmaa nykypäivään ja se luo tarinaankin samalla kerroksia ja mielikuvitus pääsee ihan uusiinkin uomiinsa. Ahmin tämän kirjan kerralla, kun en malttanut jättää kesken. Tällaisilla tunnelmilla syksyyn ja ihanaa syksyn aikaa muuten myös sinulle ja lukuiloa- Palaillaan taas pian, ehkäpä sarjakuvien merkeissä silloinkin! 


t:Kati

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva, jos jätät kommentin, se lämmittää sydäntä!